Selasa, 25 Oktober 2011

Dua akta ganti ISA imbangi 3 kepentingan

Datuk Seri Najib Razak berkata, dua akta baru menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat akan menyeimbangi antara hak asasi individu, kebebasan sivil dan keperluan menjaga keamanan awam.

Perdana Menteri berkata, kerajaan percaya melalui pengenalan dua akta baru itu, Malaysia akan berada di antara negara yang mengamalkan demokrasi dan dihormati negara lain.

“Jentera kerajaan memang berdiri teguh dan menyokong tindakan kerajaan untuk membatalkan ISA dan digantikan dengan dua akta baru,” katanya ketika menjawab soalan lisan tambahan Datuk Alexander Nanta Linggi (BN-Kapit) di Dewan Rakyat, semalam.

Alexander Nanta mahukan penjelasan mengenai strategi yang diambil kerajaan untuk menyatupadukan rakyat negara ini yang dilanda pelbagai isu berkaitan agama, bangsa dan jurang ekonomi antara rakyat.

Pada sidang sama, Perdana Menteri turut mengemukakan Rang Undang-Undang Kediaman Terhad (Pemansuhan) 2011 dan Rang Undang-Undang Buang Negeri (Pemansuhan) 2011 untuk bacaan kali pertama.

Sementara itu, Najib membidas pembangkang yang cuba untuk mengambil kesempatan dengan mendakwa keputusan kerajaan memansuhkan ISA dan Ordinan Darurat adalah berikutan tuntutan mereka.

“Saya harap pembangkang jangan cuba ambil nama daripada langkah ini... lembu punya susu tapi jangan sapi yang ambil nama.

“Saya sudah sebut perkara ini sejak April 2009 lagi... ini bukan atas desakan pembangkang, tapi kehendak kerajaan Barisan Nasional.

“Jadualnya kita akan beritahu (kemudian) sebab ada beberapa perkara yang perlu dilakukan, termasuk menggubal (akta) yang baru dan proses konsultasi dengan beberapa pihak,” katanya.

Beliau menjawab soalan tambahan yang dikemukakan Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai), yang mencadangkan Perdana Menteri supaya menggunakan akta pemansuhan darurat yang disediakan pembangkang.

Menjawab soalan asal Nanta mengenai strategi kerajaan untuk menyatupadukan rakyat, Najib berkata, gagasan 1Malaysia adalah landasan penting dan tonggak utama untuk mengekalkan perpaduan di kalangan rakyat.

“Bagi memupuk perpaduan, program menggalakkan integrasi sudah dan akan terus dilaksana seperti sukan, belia, khidmat negara dan di universiti, kursus hubungan etnik diwajibkan untuk semua penuntut.

“Jawatankuasa Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian antara Penganut Agama (JMKPA) juga ditubuhkan sejak awal 2010 untuk berunding semua isu antara agama melalui mekanisme perundingan, dialog,” katanya.

-Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan