Jumaat, 30 Oktober 2009

Penjelasan Isu: Kes Kematian Teoh Beng Hock

1. Siapakah Teoh Beng Hock dan kenapa Teoh disiasat oleh SPRM?
Teoh Beng Hock (30) adalah Setiausaha Politik kepada YB Ean Yong Hia Wah, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) yang menjawat potfolio Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram.
YB Ean Yong Hian Wah adalah antara Exco dan ADUN yang disiasat oleh SPRM berhubung dakwaan salah guna peruntukan kerajaan negeri Selangor. Teoh Beng Hock (30) dilaporkan ditemui mati di perkarangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Plaza Masalam pada pada 16 Julai 2009, hari Khamis jam 1.30 tengah hari.

2. Kenapa pelbagai dakwaan timbul berkaitan dengan kematian Teoh Beng Hock?
Kematian Teoh Beng Hock telah mendatangkan pelbagai reaksi masyarakat. Pelbagai dakwaan di lemparkan oleh pihak-pihak tertentu yang kononnya membela kematian Teoh Beng Hock.
Dakwaan yang tidak berasas itu telah menimbulkan pelbagai andaian di kalangan rakyat terhadap kematian Teoh Beng Hock. Malah ada pihak yang menjadikan kematian Teoh Beng Hock sebagai modal untuk meraihkan sokongan politik.

3. Kronologi Kematian Teoh Beng Hock Berdasarkan laporan Media:
Menurut sumber media, Teoh Beng Hock (30) dilaporkan ditemui mati di perkarangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Plaza Masalam pada Khamis jam 1.30 tengah hari, 16 Julai 2009.
Pada 15 Julai 2009, jam 5 hingga 6 petang: Teoh Beng Hock dan tiga lagi pegawai yang bertugas di pejabat Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram, Ean Yong Hian Wah dilaporkan berada di tingkat 15 SPRM bagi membantu siasatan kes salah guna peruntukan kerajaan negeri. Mereka dibawa ke Pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan Plaza Masalam, Shah Alam.
8 hingga 12 malam: Tiga pegawai yang ditahan bersama Beng Hock dibenarkan pulang sebaik selesai dirakam percakapan mereka tetapi Beng Hock masih ditahan kerana percakapan beliau masih belum selesai dirakamkan.
3.45 pagi (Khamis): Beng Hock didakwa dibenarkan pulang selepas kenyataannya diambil tetapi beliau meminta agar dibenarkan berehat dan tidur seketika diruang tamu pejabat SPRM.
6 pagi: Beng Hock dilihat masih tidur di ruang tamu pejabat SPRM dan inilah kali terakhir beliau dilihat.
1.30 petang: Mayat Beng Hock ditemui di koridor di luar bangunan tingkat lima Plaza Masalam.
9 malam: Mayat Beng Hock telah dibawa keluar dari Plaza Masalam dan dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang.
Sehubungan itu, insiden kematian Teoh Beng Hock dijadikan isu politik. Malah parti pembangkang mengkritik SPRM sebagai satu institusi kerajaan yang memihak BN, kurang cekap dan kurang ketelusan dalam menyiasat kes yang melibatkan Teoh Beng Hock. Malah mereka mendakwa SPRM bersikap pilih-memilih dalam penyiasatan dan tangkapan kes rasuah.

4. Apa motif atau agenda sebenar pembangkang mengekploitasi isu kematian beng Hock?
Parti-parti pembangkang menimbulkan sentimen anti SPRM di kalangan rakyat supaya rakyat percaya kononnya SPRM terlibat dalam kes kematian Teoh Beng Hock.
Namun, rakyat harus ingat bahawa sebelum SPRM memulakan penyiasatan terhadap dakwaan tersebut, YB Wee Choo Keong (MP Wangsa Maju) pernah membuat kenyataan umum bahawa salah seorang ahli EXCO kerajaan negeri Selangor menggunakan pejabatnya untuk tujuan perniagaan bagi ahli-ahli kongsi gelap.
Apakah kenyataan YB Wee Choo Keong mengambarkan amalan yang kurang sihat sedang menular di kalangan ahli-ahli parti politik tertentu, malah menimbulkan keraguan dikalangan rakyat terhadap intergriti ahli-ahli dari Pakatan Rakyat?

5. Apakah response kerajaan terhadap tohmahan pihak-pihak tidak bertanggungjawab mengenai kredibiliti dan integeriti SPRM?
Kerajaan BN pimpinan YAB Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak dan SPRM terus berusaha mengambil langkah-langkah yang sewajarnya dengan penuh tanggungjawab dan komitmen bagi menegakkan keadilan kepada keluarga Teoh Beng Hock.
Pihak kerajaan BN tidak berlengah-lengah dalam membentuk inkues bagi menyiasat punca kematian Teoh Beng Hock. Suruhanjaya DiRaja dibentuk bagi menyiasat dan mempastikan kesahihan prosedur-prosedur siasatan SPRM. Penubuhan Suruhanjaya DiRaja adalah berdasarkan peruntukan seksyen 2 dalam Commissions of Enquiry Act 1950.

6. Apakah langkah Suruhanjaya Di Raja seterusnya ?
Langkah-langkah yang diambil dengan cepat dan pantas oleh Kerajaan dalam kes Teoh Beng& Hock adalah berdasarkan kepada bidang kuasa yang ditetapkan dalam perundangan Malaysia, iaitu seksyen 333 dalam Criminal Procedure Code (CPC).
Suruhanjaya DiRaja yang ditubuh khas oleh kerajaan diberi kuasa oleh perundangan negara bagi menyiasat prosedur-prosedur siasatan SPRM. Ini adalah wajar dan berpatutan selaras dengan undang-undang semasa ynag wujud dalam negara.
Bagi inkues pula, ramai saksi dipanggil untuk memberi keterangan termasuklah mereka yang terdiri daripada SPRM, Polis, Jabatan Kimia, ahli keluarga Teoh Beng Hock dan beberapa pemimpin politik/ADUN dari Pakatan Rakyat. Tindakan kerajaan disini adalah mengikut peruntukan yang sedia ada dalam undang-undang negara iaitu Criminal Procedure Code atau Kanun Peraturan Jenayah - Seksyen 328 hinggalah Seksyen 341A.
Untuk makluman, Amerika Syarikat, juga didapati menggunakan peraturan yang lebih kurang sama di mana Coroner dan Pathologists dilantik menyiasat kematian Michael Jackson, penyanyi popular ini di Amerika Syarikat.
Dengan itu jelas bahawa Suruhanjaya DiRaja yang ditubuhkan adalah mengikut Akta tertentu bagi menjalankan tugas-tugasnya yang tertentu. Maka orang ramai tidak perlu ragu terhadap kewibawaan SDPRM dan kebolehan kerajaan menangani kes ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan