Sabtu, 29 Mei 2010

HAKIKAT SEBENAR INKUES KEMATIAN TEOH BENG HOCK

Siapakah Teoh Beng Hock, dan kepentingannya kepada siasatan SPRM?

Teoh Beng Hock merupakan Setiausaha Politik YB Ean Yong Wah, seorang ADUN dan Exco Kerajaan Negeri Selangor yang disiasat oleh SPRM atas dakwaan salah guna kuasa.

Justeru maklumat dan kerjasama yang diberi kan oleh Teoh Penting untuk menentukan hala tuju siasatan tersebut, terutama berkaitan desas desus seorang ahli-ahli Exco Kerajaan Selangor terlibat dan menggunakan pejabatnya bagi tujuan perniagaan bersama ahli kongsi gelap.

Apakah impak kematian Teoh Beng Hock ke atas siasatan tersebut?

Teoh Beng Hock yang didakwa tidak berpuas hati dengan cara Ronnie Liu, dan Ean Yong Hian menjalankan tugas Exco mereka, ditemui mati di Plaza Masalam pada 19 Julai 2009.

Kematiannya merupakan satu kejutan kepada pihak SPRM, terutama apabila mendiang memainkan peranan penting dan merupakan saksi utama bagi membantu SPRM mendakwa dan membuat laporan jenayah berkenaan dakwaan salah guna kuasa, dan kegiatan haram Exco-Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Kenapa Kerajaan menubuhkan Inkues?

Selain mengenal pasti punca kematian Teoh, Inkues ditubuhkan di bawah peruntukan Seksyen 2 Commissions of Enquiry Act diharap membantu membela kematian mendiang dan memastikan penglibatannya dalam membantu SPRM menumpaskan jenayah rasuah dan salah guna kuasa tidak disia-siakan.

Selain itu, sebelum ini terdapat spekulasi bahawa Teoh pernah diugut ahli kongsi gelap kerana mendedahkan video klip depan Parlimen yang menjejaskan reputasi DAP dan ditukar oleh kepimpinan parti tersebut ke SUK dan Pejabat Adun Sri Kembangan supaya Ronnie dan Ean Yong Hian Wah senang untuk memantau pergerakannya.

Kenapa wujud spekulasi kematian untuk menggagalkan inkues?

Pihak pembangkang yang mungkin terlibat dengan dakwaan tersebut cuba melakukan sabotaj terhadap inkues bagi tujuan memfitnah SPRM, kerana terdesak untuk mengaburi mata rakyat tentang hakikat sebenar siasatan rasuah dan salah guna kuasa yang dilakukan SPRM ke atas mereka yang boleh menjatuhkan reputasi pembangkang.

Apakah konklusi laporan pakar-pakar bedah siasat dan pakar forensik terhadap kejadian tersebut?

Mayat Teoh Beng Hock telah disiasat sebanyak 2 kali bagi memastikan secara tepat punca kematian. Mengikut laporan pertama Dr Khairul Azman dan Dr Prashant Naresh, kematian Teoh berpunca daripada impak jatuh dari tempat yang tinggi, dan menolak bahawa terdapat sebarang kecederaan berpunca daripada serangan fizikal semasa mendiang berada di bawah pengawasan SPRM seperti yang didakwa pembangkang.

Laporan kedua juga menolak dakwaan Dr Pornthip Rojanasunand bahawa Teoh telah dicekik sehingga mati, di mana Dr Shahidan Md Nor Pakar bedah siasat Hospital Sungai Buluh tidak langsung menjumpai sebarang tanda Asphyxia atau sebarang tanda kesesakan nafas pada mayat mendiang.

Secara tepat tiada laporan bedah siasat yang menunjukkan bahawa Teoh mengalami sebarang kecederaan semasa membantu pihak SPRM.

Kedua, tidak logik dan tiada asas untuk mendakwa SPRM mendera Teoh, terutama apabila mendiang merupakan saksi penting yang bekerjasama dengan mereka.

Selain itu juga ugutan yang diterima Dr Peter Venezis, dilihat merupakan cubaan pihak tertentu untuk menghalang cubaan Inkues untuk mendedahkan maklumat lanjutan bagi membantu SPRM melakukan siasatan ke atas salah guna kuasa Exco Kerajaan Selangor.

Justeru andai Teoh tidak membunuh diri pihak manakah yang mendapat keuntungan keatas kematian mediang ?

Secara logik tanpa Teoh Beng Hock SPRM tidak mempunyai bukti dan kemampuan untuk mendakwa Exco Selangor yang dipercayai terlibat dengan rasuah dan salah guna kuasa, justeru kematian tersebut telah menguntungkan pihak pembangkang dan merugikan SPRM.

Kematian Teoh juga menunjukkan pihak tertentu risau dan terdesak bagi menghalang SPRM melakukan siasatan yang boleh membawa kepada pembongkaran jenayah yang serius yang didalangi pihak mereka.

Kronologi desas-desus penglibatan Exco-exco Selangor dalam perniagaan kongsi gelap?

Exco Kerajaan Selangor Ronnie Liu sebelum ini pernah ditahan pihak polis kerana cuba menghalang pihak berkuasa melakukan serbuan di sebuah rumah pelacuran di Puchong Jaya dan disiasat di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan atas dakwaan terlibat dengan kegiatan tersebut.

MP PKR Wangsa Maju, Wee Choo Keong juga mendakwa salah seorang ahli Exco Kerajaan Selangor menggunakan pejabatnya untuk tujuan perniagaan ahli-ahli kongsi gelap.

Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau Mendakwa terdapat pengaruh kongsi gelap menceroboh dalam parti DAP Johor.

Kenyataan Dr. Peter Vanezis di Mahkamah Koroner

Pakar Perubatan Forensik dari United Kingdom, Dr. Peter Vanezis menyangkal pendapat Dr. Pornthip Rojanasunand, pakar patologi dari Thailand bahawa wujudnya kesan lebam akibat dicekik pada leher Teoh Beng Hock.

Beliau bersetuju dengan pakar patologi dari Hospital Sungai Buloh, Dr. Shahidan Md. Nor bahawa kesan lebam yang ditemui pada leher Setiausaha Politik Exco Kerajaan Negeri Selangor itu adalah kecederaan akibat terjatuh dari tempat tinggi.

Beliau sebagai pemerhati mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan demikian semasa memberi keterangan dalam prosiding inkues siasatan kematian lelaki itu di Mahkamah Koroner pada 26 April 2010.

Beliau turut mempertikaikan pandangan Pornthip bahawa kecederaan pada dubur mangsa mungkin akibat ditusuk dengan suatu objek secara paksa sebelum kematian mangsa.

Berdasarkan pengalaman selama 35 tahun melakukan bedah siasat, Vanezis berpendapat semua kecederaan pada badan Beng Hock berpunca daripada jatuh dari tempat tinggi yang sekaligus menyebabkan kematian mangsa.

Beliau juga mengesahkan Beng Hock berada dalam keadaan sedar semasa jatuh dari tingkat 14 berdasarkan kecederaan pada beberapa bahagian bawah badan, dada, leher dan kepala selain tangan kirinya yang patah.

Kesemua komen dan pandangan itu terkandung dalam laporan hasil bedah siasat kedua setebal 14 muka surat bertarikh 16 Disember 2009 yang dikemukakan Vanezis kepada mahkamah.

Dipetik dari: Penjelasan Isu oleh 1Baiklah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan