Ahad, 30 Mei 2010

Isu Tuntutan Hasil Minyak Kerajaan Negeri Kelantan

Bagaimanakah isu tuntutan hasil petroleum Kerajaan Negeri Kelantan ini timbul?
Latar belakang:
Pada 9 Mei 1975, Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohamad Nasir dan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah telah menandatangani satu Surat cara (Vesting Deed) di mana Kerajaan Negeri Kelantan memberi hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan berkenaan dengan petroleum kepada Petronas. Pada masa yang sama, kedua-dua pihak telah juga menandatangani satu Perjanjian mengenai pembayaran di bawah Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroleum 1974.
Perjanjian:
Perjanjian ini menyatakan Petronas hendaklah membayar wang tunai yang setara dengan 5% dari nilai petroleum yang didapati dan diperolehi di Negeri Kelantan kepada Kerajaan Negeri Kelantan.

Tuntutan:
Memandangkan hasil petroleum telah didapati dan diperolehi di luar pantai (offshore) Kelantan, maka Kerajaan Negeri Kelantan berpendapat bahawa ia layak menuntut dan mendapat pembayaran 5% seperti di dalam perjanjiannya dengan Petronas.

Mereka menuntut seperti berikut:

i) RM 2 billion bagi keluaran di kawasan tuntutan bertindih Malaysia -Thailand
ii) RM 9.7 billion bagi kawasan di sempadan perairan Negeri Kelantan dan Negeri Terengganu

Apa perkara-perkara penting dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974?
Seksyen 2, Akta Kemajuan Petroleum 1974 (Akta144)
Memberi hak pemunyaan eksklusif di atas petroleum kepada Petronas serta hak, kuasa dan keistimewaan eksklusif untuk mencari gali, memperolehi dan mengusaha petroleum sama ada di onshore atau offshore negara.

Seksyen 4, Akta Kemajuan Petroleum 1974
Sebagai balasan, Petronas hendaklah membayar kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri berkenaan BAYARAN TUNAI yang dipersetujui antara pihak berkenaan. Perjanjian antara Petronas dan Kerajaan Negeri Kelantan pada tahun 1975 menyebut tentang BAYARAN TUNAI sebanyak 5% daripada nilai petroleum yang dijumpai dan diperolehi di Kelantan.

Huraian:
Di dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974, tiada penomboran, peratusan atau sebarang angka yang ditetapkan sebagai rujukan penjumlahan yang perlu dibayar secara tunai oleh Petronas. Akta ini hanya menyatakan pembayaran akan dibuat dan tidak meletakkan apa-apa syarat angka untuk jumlah pembayaran yang dibuat.

Apakah istilah yang disebut dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974 mengenai pembayaran hasil minyak dan gas?
Istilah yang diguna pakai bagi maksud pembayaran tersebut adalah “bayaran tunai” dan perkataan ‘royalti’ tidak digunakan dalam mana-mana istilah Akta berkenaan.

Apakah kelayakan Kerajaan Negeri untuk mendapatkan bayaran tunai 5% seperti yang disebut dalam perjanjian antara Petronas dan Kerajaan Negeri tahun 1975/1976?
Medan minyak atau gas mesti berada dalam sempadan negeri iaitu bumi negeri berkenaan serta perairan wilayah negeri iaitu tidak melebihi 3 batu nautika yang diukur dari paras air surut (Seksyen 4(2) (Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) No.7 Tahun 1969)

Perlu ditegaskan dalam memahami isu ini, peraturan dan undang-undang lain yang berkaitan perlu di baca bersama iaitu:
i) Artikel 3 of United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS)
Perairan wilayah Malaysia diukur dari garis pangkal (baselines) hingga ke kawasan tidak melebihi 12 batu nautika.

ii) Artikel 57 UNCLOS - Zon Eksklusif Ekonomi dan Seksyen 3(1) Akta Zon Eksklusif Ekonomi 1984
Zon Eksklusif Ekonomi negara adalah kawasan “beyond and adjacent” kepada perairan wilayah Malaysia dan tidak melebihi 200 batu nautika dari garis pangkal.

iii) Seksyen 3 Akta Pelantar Benua 1966
Semua hak berkenaan penerokaan di pelantar benua (continentalshelf) dan mengeksploit sumber-sumber aslinya (natural resources) terletak ke atas Kerajaan Persekutuan.

iv) Perlembagaan Persekutuan – Senarai Persekutuan Jadual 9
Kerajaan Persekutuan mempunyai hak mutlak bagi pembangunan perlombongan dan hasil galian.

Dakwaan segolongan pihak bahawa Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) No. 7, 1969 tidak terpakai kerana telah dimansuhkan oleh Akta Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 1979 (Akta 216) adalah tidak benar. Akta 216 hanya memansuhkan Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) No. 1, 1969.

Adakah Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 1969 akan terhapus apabila Akta Kemajuan Petroleum 1974 dikuatkuasakan?
Tidak. Akta Kemajuan Petroleum 1974 adalah berkenaan pemberian seluruh hak pemunyaan eksklusif di atas petroleum kepada PETRONAS serta hak, kuasa dan keistimewaan eksklusif untuk mencarigali, mengeksploit dan memperoleh petroleum sama ada di dalam (onshore) atau di luar pantai (offshore) Malaysia.

Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 1969 terutama sekali Ordinan No.7 dan No.11, 1969 masih terpakai kerana ia memperuntukkan kedudukan had perairan wilayah negeri. Peruntukan ini amat penting dalam konteks mengenai hak negeri-negeri di perairan Malaysia.

Kenapakah perlu ada 3 batu nautika dan 12 batu nautika bagi tuntutan tersebut?
Jarak-jarak tersebut berhubung-kait dengan hak atau bidang kuasa negara Malaysia dan negeri-negeri di dalam Persekutuan Malaysia.

Berdasarkan Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) No.7 1969 dan pindaan No.11 1969, had perairan wilayah negeri ditakrifkan sebagai tidak melebihi 3 batu nautika yang diukur dari tikas air surut (low water mark) perairan negeri yang berkenaan.

Oleh yang demikian, Kerajaan negeri tidak mempunyai hak terhadap apa-apa hasil yang diperolehi di luar perairan wilayah negeri.

Di bawah United Nations Convention On The Law Of The Sea (UNCLOS), perairan wilayah sesebuah negara adalah setakat 12 batu nautika.

Walau bagaimanapun, Malaysia telah menerima Convention On The Territorial Sea And Contiguous Zone 1958 dan Convention On The Continental Shelf 1958 di mana hak kedaulatan di atas perairan wilayah (territorial sea) dan pelantar benua (continental shelf) adalah diberi kepada Kerajaan Negara.

Sehubungan itu, Kerajaan Persekutuan telah menggubal Akta Pelantar Benua (continental shelf) 1966 dan Akta Zon Eksklusif Ekonomi 1984 yang mengiktirafkan kedaulatan dan bidang kuasa Kerajaan Persekutuan adalah melebihi 12 batu nautika.

Justeru itu, apa-apa hasil yang diperolehi di luar perairan wilayah negeri (melebihi 3 batu nautika) adalah hak milik Kerajaan Persekutuan.

Adakah Kerajaan Negeri Kelantan atau mana-mana Kerajaan Negeri di Semenanjung berhak menuntut bayaran tunai hasil minyak dari Petronas?
Kerajaan Negeri Kelantan atau mana-mana kerajaan negeri di Semenanjung tidak berhak kerana semua medan minyak dan gas yang mengeluarkan hasil di Semenanjung pada masa ini berada di luar perairan wilayah negeri iaitu melebihi 3 batu nautika.

Oleh yang demikian apa-apa hasil yang diperolehi di luar perairan negeri melebihi 3 batu nautika adalah hak milik Kerajaan Persekutuan. (Rujuk peta kedudukan medan minyak dan gas yang mengeluarkan hasil (producing fields) di luar perairan negeri Kelantan).

Adakah PM301 dan PM302 berada di luar 12 batu nautika?
Ya. Kedua-dua blok terletak lebih dari 100 batu nautika dari pantai.

PM301 (Medan Bumi South) terletak 140 km daripada Kota Baharu dan medan tersebut melebihi 3 batu nautika.

Kenapa kedudukan Sabah dan Sarawak berbeza dengan negeri-negeri Semenanjung dalam isu pembayaran royalti?
Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak telah sedia mempunyai kedudukan tersendiri terhadap hak royalti melalui kuatkuasa perjanjian serta perundangan-perundangan yang memberi hak ke atas kawasan pelantar benua.

Hak kedua-dua negeri ke atas kawasan pelantar benua termaktub di dalam North Borneo (Alteration of Boundaries) Order in Council 1954 dan Sarawak (Alteration of Boundaries) Order in Council 1954].

Ia merupakan sejarah dan hak istimewa yang diiktiraf semasa menyertai Malaysia pada tahun 1963.

Di dalam Perlembagaan Malaysia, perkiraan bayaran kepada Sabah dan Sarawak mengambil kira duti import, duti eksais, duti eksport petroleum kepada Sabah dan Sarawak serta hasil perlombongan galian semulajadi.

Ini adalah jaminan kelayakan yang diterima oleh Negeri Sabah dan Sarawak, yang tidak ada di negeri-negeri Semenanjung.

Mengapakah Wang Ehsan yang ditawarkan oleh Kerajaan Persekutuan kepada Negeri Kelantan hanya berjumlah kira-kira RM20 juta?
Tiada bukti yang menunjukkan Kelantan berhak dibayar ‘royalti’.

Kerajaan Negeri Kelantan tiada hak dalam kawasan itu kerana ia adalah di luar perairan 3 batu nautika.

Kerajaan Persekutuan memberikan peruntukan ini atas dasar ehsan dan budi bicaranya berhubung dengan petroleum yang dihasilkan di kawasan perairan Persekutuan.

Wang ihsan yang bakal dibayar oleh Kerajaan Pusat adalah dari telaga gas PM301 yang dianggarkan berjumlah RM20 juta dan akan disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan Negeri Kelantan (JPP).

Apakah kenyataan YB Tengku Razaleigh Hamzah (bekas Pengerusi Petronas) bahawa royalti patut dibayar kepada negeri Kelantan dari hasil petroleum yang diperolehi dari luar perairan negeri tersebut serta mempertikaikan pemberian Wang Ehsan adalah berasas?
Kenyataan ini tidak berasas. Sepatutnya, YB Tengku Razaleigh hendaklah menjelaskan hakikat sebenar seperti berikut:

i) Kerajaan Persekutuan mempunyai hak mutlak kepada ‘hasil’ petroleum dan dengan budi bicara Perdana Menteri, hasil itu diagihkan kepada Negeri-negeri yang dipersetujui oleh Kerajaan Persekutuan atau Perdana Menteri sendiri.

ii) Jika didapati ada negeri-negeri yang mempunyai keadaan atau latar belakang yang sama maka pemakaian budi bicara ini akan digunakan. Konsep budi bicara ini adalah untuk Perdana Menteri membuat penilaian sejauh mana ‘hasil’ memberi sumbangan kepada pembangunan Negara pada amnya.

Tiada apa yang sukar kerana Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan bidang kuasa Kerajaan Negeri dan bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Apakah cadangan pindaan yang diusulkan oleh Ketua Pembangkang dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974?
Ketua Pembangkang (Dato’ Seri Anwar Ibrahim) pada 30 November 2009 telah mengemukakan cadangan agar Akta Kemajuan Petroleum 1974 dipinda. Cadangan pindaan adalah seperti berikut :

Seksyen 10 Akta itu dipinda dengan memotong tanda noktah pada penghujung seksyen tersebut dan memasukkan perkataan-perkataan berikut:

dan perkataan “di luar pantai” bermaksud sebahagian kawasan di tengah laut terbuka di luar pesisir pantai yang berada di dalam had Zon Ekonomi Eksklusif bagi Persekutuan dan diukur menurut undang-undang yang diterima pakai oleh Persekutuan pada masa berkaitan.

Berdasarkan cadangan pindaannya, nyatalah Ketua Pembangkang menyedari bahawa Kerajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Negeri-negeri lain tidak mempunyai hak ke atas hasil petroleum yang dijumpai dan diperolehi di luar 3 batu nautika negeri-negeri yang berkenaan.

Bagaimanakah Wang Ehsan disalurkan?
Peruntukan wang tersebut akan disalurkan dalam bentuk projek pembangunan serta program pembasmian kemiskinan dalam negeri Kelantan yang dilaksanakan secara telus oleh Kerajaan Persekutuan.

Apakah jalan penyelesaian untuk merungkai kemelut ini?
Gunakan pendekatan diplomasi untuk berunding (Kenyataan Husam pada 20.10.2009 dalam New Straits Time)

Jika menemui jalan buntu, rujuk ke mahkamah seperti kes tuntutan Kerajaan Negeri Terengganu pada tahun 2001.


Dipetik dari: Penjelasan Isu oleh 1Baiklah

Sabtu, 29 Mei 2010

Penjelasan Isu APCO

Apakah Hubungan APCO Dengan Kerajaan Malaysia?

Tiada hubungan istimewa antara syarikat APCO dengan Kerajaan Malaysia selain kerajaan hanya memberi tender kepada sebuah syarikat untuk melaksanakan kerja yang berkaitan.

APCO yang ditubuhkan pada 1984 merupakan sebuah syarikat komunikasi global yang bebas dan mempunyai ibu pejabatnya di Washington DC. APCO juga mempunyai cawangan di banyak negara termasuklah United Kingdom dan Malaysia.

APCO menawarkan perkhidmatan dalam bidang media seperti penambahbaikan penyampaian maklumat kepada rakyat dengan menggunakan tatacara terbaru dan memberi penumpuan kepada perkara-perkara penting yang diperlukan termasuklah maklumat-maklumat mengenai pekerjaan, pelaburan asing, pelajaran dan perkhidmatan penghantaran kepada rakyat.

APCO juga mempunyai keupayaan untuk memberi khidmat dalam bidang-bidang latihan seperti peningkatan kebolehan komunikasi, menyebarluaskan maklumat-maklumat tentang kegiatan Kementerian kepada pihak media, rakyat dan stakeholders, meningkatkan keupayaan kerajaan untuk mengukuhkan komunikasi di peringkat antarabangsa khususnya dalam perkara-perkara melibatkan dasar-dasar kerajaan.

Apakah Yang Telah Dilakukan APCO Untuk Kerajaan Malaysia Dan Pemimpinnya?

APCO telah melaksanakan projek-projek yang ditawarkan kepadanya walaupun secara Ad-hoc terutamanya bidang komunikasi. Sebenarnya APCO mempunyai sejarah yang lama di rantau Asia. APCO pernah membantu negara-negara ekonomi bertaraf maju di Asia seperti Hong Kong dan Singapura.

APCO amat berkait rapat dengan pembangunan pesat ekonomi negara China dan India. Tugasan paling penting di negara-negara ini termasuk di Malaysia ialah dari segi menaikkan imej negara untuk pembangunan ekonomi agar lebih mampu menarik pelaburan luar. Ini banyak dilakukan melalui bidang komunikasi dan rangkaian global yang banyak membantu.

Sehingga kini, APCO tidak terlibat dalam menjalankan tugas-tugas berkaitan dengan YAB Perdana Menteri dan juga YAB Timbalan Perdana Menteri.

Siapakah Yang Menerajui APCO Worldwide Di Malaysia Dan Di Sektor Asia?

Paul Stedlen adalah Pengarah Urusan APCO di Malaysia . Beliau adalah bekas wartawan dan pernah mengetuai Jabatan perhubungan Media dan jurucakap bagi APCO London. Beliau pernah bertugas di BBC dan menulis untuk akhbar The Times of London dan majalah Prospect.

Di Negara Manakah Lagi APCO Worldwide Beroperasi?

APCO Worldwide menjalankan operasi di serata dunia termasuk di Asia Barat. APCO mempunyai pejabat-pejabat di bandar-bandar seperti di Bangkok, Guangzhou, Ho Chi Minh City, Jakarta, Mumbai, Shanghai, Beijing, Hanoi, Hong Kong, New Delhi, Singapura selain di Kuala Lumpur.

Adakah APCO Terlibat Dalam Pencetusan Konsep 1 Malaysia?

Apa yang dihebohkan dalam Parlimen oleh Ketua Pembangkang bahawa 1 Malaysia sama dengan 1 Israel adalah tidak benar kerana Gagasan 1 Malaysia telah dicetuskan pada September 2008 iaitu sebelum APCO dilantik pada 2009 oleh pejabat YAB Perdana Menteri.

Kenapa Ketua Pembangkang Beria-ia Menimbulkan Isu APCO Dalam Dewan Parlimen Pada Mac 2010?

DSAI yang mengepalai pembangkang memang bercita-cita besar untuk ke Putrajaya. Justeru itu beliau menggunakan pelbagai cara dan strategi untuk memenuhi cita-citanya. Beliau juga seorang yang licik dalam memanipulasikan isu.

Beliau sengaja menyamakan 1 Malaysia dengan 1 Israel kerana ingin menarik perhatian dari dalam dan luar dewan bagi melindungi keburukan yang dilakukan oleh beliau terutamanya isu liwat dan perpecahan yang berlaku di dalam parti PKR pimpinannya. Penarikan diri beberapa wakil rakyat dari PKR dengan menjadi wakil rakyat bebas turut memberi tekanan kepada beliau.

DSAI juga bimbang apabila 1Malaysia semakin diterima baik oleh rakyat Malaysia. Ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia bersatu padu dan sekali gus memberi keyakinan kepada pelabur-pelabur asing untuk melabur dalam negara.

Apakah Perjanjian Ini Memberikan Kebaikan Kepada Negara?

Sudah pasti kedua-dua pihak telah mengkaji kebaikan atau keburukan sebelum perjanjian ditandatangani. Sehingga kini terbukti Kerajaan Malaysia meraih pulangan positif melalui penambahbaikan dalam urusan komunikasi kerajaan serta inisiatif-inisiatif yang memberi outcome positif kepada kerajaan.

Setakat ini APCO telah berjaya memberi khidmat komunikasi yang terbaik kepada kerajaan Malaysia termasuklah dalam bidang media dan berkomunikasi secara on-line, peranan sokongan dalam tiap-tiap Kementerian, pemindahan kemahiran dalam bidang komunikasi untuk pegawai-pegawai kementerian. APCO telah menggunakan pakar-pakar komunikasi yang terhebat yang mempunyai hubungan baik dengan negara-negara maju.

APCO juga telah berjaya mengadakan 28 sesi latihan dalam bidang-bidang komunikasi kepada 140 penjawat awam dari 14 kementerian. Latihan-latihan ini telah dikendalikan oleh pakar-pakar luar yang berpengalaman.

Walau bagaimanapun segala latihan yang diberikan oleh APCO adalah terbatas serta sentiasa dipantau oleh jabatan-jabatan yang terlibat supaya tujuan asal latihan itu dapat direalisasikan peraturan yang telah ditetapkan tanpa penyelewengan.

Adakah Mengambil Khidmat APCO Bertentangan Dengan Kehendak Agama?

Jika dilihat daripada perkhidmatan yang ditawarkan oleh APCO kepada Kerajaan Malaysia, tidaklah menjadi kesalahan dari segi agama dan begitu juga undang-undang negara. Apatah lagi ia tidak memudharatkan rakyat malah meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan yang sedia ada.

Sabda Nabi SAW “Ilmu itu adalah harta mukmin yang hilang, maka perolehilah di mana jua kamu jumpa” Nabi SAW turut bersabda “ Tuntutlah ilmu walau sehingga ke negeri China “.

Apakah Perbezaan Di antara Yahudi dan Zionis?

Yahudi merupakan satu kaum (bangsa) dari keturunan Nabi Allah Yaakob a.s. yang merupakan pertalian kepada Nabi Allah Ibrahim yang mengamalkan agama yang samawi.

Zionis pula adalah dari perkataan Zion, nama sebuah bukit di Palestin, sepihak Yahudi dari bukit Zion dinamakan Zionis, dan telah memulakan gerak politik bangsa Yahudi untuk mendiami tanah Palestin dengan segala cara seperti Terror, perang, pembersihan etnik, penyebaran penyakit, membuka penempatan kerja di negara tetangga dan sebagainya.

Justeru kerajaan Malaysia sehingga hari ini tidak mengiktiraf dasar Zionis yang diamalkan oleh negara Israel.

Dipetik dari: Penjelasan Isu oleh 1Baiklah

HAKIKAT SEBENAR INKUES KEMATIAN TEOH BENG HOCK

Siapakah Teoh Beng Hock, dan kepentingannya kepada siasatan SPRM?

Teoh Beng Hock merupakan Setiausaha Politik YB Ean Yong Wah, seorang ADUN dan Exco Kerajaan Negeri Selangor yang disiasat oleh SPRM atas dakwaan salah guna kuasa.

Justeru maklumat dan kerjasama yang diberi kan oleh Teoh Penting untuk menentukan hala tuju siasatan tersebut, terutama berkaitan desas desus seorang ahli-ahli Exco Kerajaan Selangor terlibat dan menggunakan pejabatnya bagi tujuan perniagaan bersama ahli kongsi gelap.

Apakah impak kematian Teoh Beng Hock ke atas siasatan tersebut?

Teoh Beng Hock yang didakwa tidak berpuas hati dengan cara Ronnie Liu, dan Ean Yong Hian menjalankan tugas Exco mereka, ditemui mati di Plaza Masalam pada 19 Julai 2009.

Kematiannya merupakan satu kejutan kepada pihak SPRM, terutama apabila mendiang memainkan peranan penting dan merupakan saksi utama bagi membantu SPRM mendakwa dan membuat laporan jenayah berkenaan dakwaan salah guna kuasa, dan kegiatan haram Exco-Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Kenapa Kerajaan menubuhkan Inkues?

Selain mengenal pasti punca kematian Teoh, Inkues ditubuhkan di bawah peruntukan Seksyen 2 Commissions of Enquiry Act diharap membantu membela kematian mendiang dan memastikan penglibatannya dalam membantu SPRM menumpaskan jenayah rasuah dan salah guna kuasa tidak disia-siakan.

Selain itu, sebelum ini terdapat spekulasi bahawa Teoh pernah diugut ahli kongsi gelap kerana mendedahkan video klip depan Parlimen yang menjejaskan reputasi DAP dan ditukar oleh kepimpinan parti tersebut ke SUK dan Pejabat Adun Sri Kembangan supaya Ronnie dan Ean Yong Hian Wah senang untuk memantau pergerakannya.

Kenapa wujud spekulasi kematian untuk menggagalkan inkues?

Pihak pembangkang yang mungkin terlibat dengan dakwaan tersebut cuba melakukan sabotaj terhadap inkues bagi tujuan memfitnah SPRM, kerana terdesak untuk mengaburi mata rakyat tentang hakikat sebenar siasatan rasuah dan salah guna kuasa yang dilakukan SPRM ke atas mereka yang boleh menjatuhkan reputasi pembangkang.

Apakah konklusi laporan pakar-pakar bedah siasat dan pakar forensik terhadap kejadian tersebut?

Mayat Teoh Beng Hock telah disiasat sebanyak 2 kali bagi memastikan secara tepat punca kematian. Mengikut laporan pertama Dr Khairul Azman dan Dr Prashant Naresh, kematian Teoh berpunca daripada impak jatuh dari tempat yang tinggi, dan menolak bahawa terdapat sebarang kecederaan berpunca daripada serangan fizikal semasa mendiang berada di bawah pengawasan SPRM seperti yang didakwa pembangkang.

Laporan kedua juga menolak dakwaan Dr Pornthip Rojanasunand bahawa Teoh telah dicekik sehingga mati, di mana Dr Shahidan Md Nor Pakar bedah siasat Hospital Sungai Buluh tidak langsung menjumpai sebarang tanda Asphyxia atau sebarang tanda kesesakan nafas pada mayat mendiang.

Secara tepat tiada laporan bedah siasat yang menunjukkan bahawa Teoh mengalami sebarang kecederaan semasa membantu pihak SPRM.

Kedua, tidak logik dan tiada asas untuk mendakwa SPRM mendera Teoh, terutama apabila mendiang merupakan saksi penting yang bekerjasama dengan mereka.

Selain itu juga ugutan yang diterima Dr Peter Venezis, dilihat merupakan cubaan pihak tertentu untuk menghalang cubaan Inkues untuk mendedahkan maklumat lanjutan bagi membantu SPRM melakukan siasatan ke atas salah guna kuasa Exco Kerajaan Selangor.

Justeru andai Teoh tidak membunuh diri pihak manakah yang mendapat keuntungan keatas kematian mediang ?

Secara logik tanpa Teoh Beng Hock SPRM tidak mempunyai bukti dan kemampuan untuk mendakwa Exco Selangor yang dipercayai terlibat dengan rasuah dan salah guna kuasa, justeru kematian tersebut telah menguntungkan pihak pembangkang dan merugikan SPRM.

Kematian Teoh juga menunjukkan pihak tertentu risau dan terdesak bagi menghalang SPRM melakukan siasatan yang boleh membawa kepada pembongkaran jenayah yang serius yang didalangi pihak mereka.

Kronologi desas-desus penglibatan Exco-exco Selangor dalam perniagaan kongsi gelap?

Exco Kerajaan Selangor Ronnie Liu sebelum ini pernah ditahan pihak polis kerana cuba menghalang pihak berkuasa melakukan serbuan di sebuah rumah pelacuran di Puchong Jaya dan disiasat di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan atas dakwaan terlibat dengan kegiatan tersebut.

MP PKR Wangsa Maju, Wee Choo Keong juga mendakwa salah seorang ahli Exco Kerajaan Selangor menggunakan pejabatnya untuk tujuan perniagaan ahli-ahli kongsi gelap.

Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau Mendakwa terdapat pengaruh kongsi gelap menceroboh dalam parti DAP Johor.

Kenyataan Dr. Peter Vanezis di Mahkamah Koroner

Pakar Perubatan Forensik dari United Kingdom, Dr. Peter Vanezis menyangkal pendapat Dr. Pornthip Rojanasunand, pakar patologi dari Thailand bahawa wujudnya kesan lebam akibat dicekik pada leher Teoh Beng Hock.

Beliau bersetuju dengan pakar patologi dari Hospital Sungai Buloh, Dr. Shahidan Md. Nor bahawa kesan lebam yang ditemui pada leher Setiausaha Politik Exco Kerajaan Negeri Selangor itu adalah kecederaan akibat terjatuh dari tempat tinggi.

Beliau sebagai pemerhati mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan demikian semasa memberi keterangan dalam prosiding inkues siasatan kematian lelaki itu di Mahkamah Koroner pada 26 April 2010.

Beliau turut mempertikaikan pandangan Pornthip bahawa kecederaan pada dubur mangsa mungkin akibat ditusuk dengan suatu objek secara paksa sebelum kematian mangsa.

Berdasarkan pengalaman selama 35 tahun melakukan bedah siasat, Vanezis berpendapat semua kecederaan pada badan Beng Hock berpunca daripada jatuh dari tempat tinggi yang sekaligus menyebabkan kematian mangsa.

Beliau juga mengesahkan Beng Hock berada dalam keadaan sedar semasa jatuh dari tingkat 14 berdasarkan kecederaan pada beberapa bahagian bawah badan, dada, leher dan kepala selain tangan kirinya yang patah.

Kesemua komen dan pandangan itu terkandung dalam laporan hasil bedah siasat kedua setebal 14 muka surat bertarikh 16 Disember 2009 yang dikemukakan Vanezis kepada mahkamah.

Dipetik dari: Penjelasan Isu oleh 1Baiklah

Khamis, 13 Mei 2010

Sambutan Ulang Tahun Ke-64 UMNO

   Tanggal 11hb. Mei merupakan tarikh penting kepada negara ini terutamanya bagi orang Melayu. Pada tarikh tersebut dalam tahun 1946 semasa Kongres Melayu Se-Malaya ketiga dan perhimpunan agung pertama PEKEMBAR di Istana Besar, Johor Bahru parti keramat orang Melayu, UMNO secara rasminya ditubuhkan.

Hasil kesungguhan perjuangan dan pengorbanan UMNO maka negara ini telah mencapai kemerdekaan dan bangsa Melayu semakin digeruni oleh kawan mahupun lawan. Parti UMNO yang menjadi pengasas dan tulang belakang kepada Kerajaan BN telah membawa kemajuan serta kemakmuran pada rakyat dan negara ini.

Bagi meraikan tarikh ini, Pemuda UMNO cawangan telah mengambil inisiatif memasang bendera parti di sepanjang laluan utama kampung Sg. Burung. Kerja-kerja pemasangan bendera telah dilakukan pada malam Isnin lalu.

Semoga UMNO akan terus bersama bangsa Melayu bukan hanya pada masa dulu dan kini tetapi untuk selamamanya.